Duurzaamheid binnen de logistieke sector

Duurzaamheid binnen de logistieke sector

De algehele verduurzaming in de logistieke sector wordt voor de komende jaren een behoorlijke uitdaging. We rekenen erop dat elektriciteit en waterstof en belangrijke factor zal worden om de duurzaamheid in de logistieke sector te vergroten. Ook op het bundelen van ladingen zal ingezet worden. In het logistieke vastgoed wordt vaker gebruik gemaakt van nieuwe technologieën. Het vervoer en de panden worden steeds duurzamer.

Het transport verduurzamen
Door de groei van de sector transport en logistiek zullen ook de nadelige gevolgen voor het milieu toenemen. Hoe meer transport er is, hoe groter de CO-2 uitstoot zal zijn. Door het vele transport zullen de steden vol raken. Hierbij kun je denken aan de bevoorrading van winkels, het bezorgen van pakketten en het gewone dagelijkse verkeer. Ook het bouwverkeer neemt nog steeds toe, omdat er nog veel in de steden wordt gebouwd. Als het vervoer leidt tot een vergroting van de luchtvervuiling en geluidsoverlast, moet daar wat aan gedaan worden. Omdat de logistieke dienstverlening, denk daarbij aan het bezorgen van pakketten door de post, steeds maar groter wordt, zal de verduurzaming in deze sector alleen maar belangrijker worden. Er moet steeds meer aandacht zijn om te komen tot een schonere stadsdistributie. Helaas zien niet alle verladers, brancheorganisaties en logistieke dienstverleners, de noodzaak daarvan in. Een grote groep vinden dat het goederentransport in de stad schoner zou moeten worden.

Goede oplossingen
Naast het rijden op schonere brandstoffen wordt er meer gedaan om de luchtvervuiling binnen de stad te beperken. Er worden al laad- loslocaties gecombineerd. Ook worden er verzamelpots aan de buitenrand van de stad gemaakt. Van daaruit worden de goederen, door uitstootvrije voertuigen, binnen de stad verdeeld. Dat kunnen auto’s zijn die door gebruik te maken schone brandstoffen worden bestuurd. Door alle producten vanuit een centraal punt te laten rijden binnen de stad, zal dat ook leiden tot minder CO2-uitstoot. Er rijden minder auto’s en ze zijn ook schoner. Dat is dus goed voor het milieu en voor de doorstroom van het verkeer in de stad.

Het openbaar vervoer
Het zijn de burgers, overheid en industrie die naar een schoner busvervoer streven. Er rijden al best veel bussen op waterstof. Ze rijden schoon en stil. De tanksnelheid en actieradius is gelijk aan de bussen die op de traditionele brandstoffen rijden. Het is WaterstofNet die projecten heeft geïnitieerd om al het busvervoer zero-emissie vrij te laten rijden. Om het vervoer binnen de stad te verduurzamen is er door de regering een extra investering gedaan waar gebruik van kan worden gemaakt. Vervoerders die willen investeren in de verduurzaming kunnen rekenen op een bedrag dat door de subsidieregeling wordt uitgekeerd. De duurzaamheid is een belangrijk punt bij alle vervoerders binnen de stedelijke gebieden. Duurzaamheid probeert men te bereiken door auto’s en dergelijke te laten rijden op waterstof en elektriciteit.


Reageren is niet mogelijk.